Translate

keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Lontoo

Lontoon reissu 4.-8.2.2016
Lontoo ei petä koskaan! Vaikka olen käynyt siellä kymmeniä kertoja, näkemistä ja tekemistä riittää.

Lensimme torstaina 4.2. Heathrown lentokentälle British Airwayssillä ja täytyy kyllä sanoa, että oli todella positiivinen kokemus! Kone oli ajoissa, palvelu oli ystävällistä ja juomia (myös alkoholia) sai rajattomasti, mikä on nykyään todella harvinaista varsinkin Euroopan lennoilla.

Aikaisemmin olen ollut sukuloimassa, mutta tällä kertaa otimme hotellin. Varasimme hotels.comin kautta Tune Hotel Paddington -nimisen hotellin neljäksi yöksi. Hotelli sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella, aivan Paddingtonin aseman lähellä. Lentokentältä pääsi hotellille todella kätevästi ja myös hotellilta nopeasti ympäri kaupunkia.
Meille hotellin sijainti oli todella tärkeä, koska kiertelyä oli paljon tiedossa ympäri Lontoota. Huone oli pieni, mutta meille tarpeeksi iso, koska mukana ei ollut isoja matkalaukkuja. Hotelli ja itse huone olivat todella siistejä ja moderneja, ei mitään moitittavaa!
Aamiainen ei sisältynyt hintaan (hotellilta sai ainoastaan ostettua kahvia ja pikkupurtavaa), mutta naapurista löytyi vaikka kuinka paljon kahviloita, ravintoloita ja vastapäätä 24/7 Tesco -ruokakauppa.
Tällä hotelliketjulla on hotelleita Lontoossa myös mm. King's Crossilla ja Liverpool Streetillä. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana hotellia varatessa, että hintaan sisältyy varmasti pyyhkeet, siivous, tallelokero yms, koska heidän omien nettisivujen kautta hintaa kertyy nopeasti, kun jokaisesta pitää maksaa erikseen...

Ensimmäisenä iltana kävimme syömässä Nando's nimisessä ravintolassa, jota ehdottomasti suosittelen kokeilemaan! Hinnat ovat edulliset ja menu on monipuolinen. Tarjolla on mm. hampurilaisia, kanaa eri muodossa, yms. Ja lisänä tuliset kastikkeet, joita voit hakea pöytään.

Perjantaina suuntasimme metrolla kohti Kingstonia. Paikka on todella idyllinen, joenvarsi ravintoloineen ja kahviloineen. Vietimme lähes koko päivän Kinstonissa shoppaillen ja kierrellen ja söimme tietenkin pubissa Fish&Chipsiä (pakollinen juttu Lontoossa!).
Jälkiruoaksi sticky toffee pudding vaniljajäätelöllä. Aijai mikä yhdistelmä!!

Illan päätteeksi kävimme vielä Richmondissa istuskelemässä paikallisessa pubissa.
Pubikulttuuri on Englannissa ihan huikea, siellä tavataan työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin kavereita pubissa. Voi kun täälläkin olisi samanlaista! Tosin suomessa ajatellaan heti, että on alkoholiongelma jos käy "yksillä" useamman kerran viikossa ja varsinkin arkisin.

Lauantaina suuntasimme kohti kaakkois-Lontoota (underground-asema Bermondsey tai overground-asema Rotherhithe) ja Lontoon Suomalaista Merimieskirkkoa. Piti käydä kurkkaamassa, miltä entinen työharjottelupaikkani nykyään näyttää! Edelleenkin siellä on kahvila ja kauppa suomalaisine tuotteineen ja paljon erilaisia tapahtumia Lontoossa asuville suomalaisille. Kannattaa muistaa jos Lontooseen suuntaa, että Mermieskirkolla on myös edullista majoitusta.

Pikavisiitin jälkeen suuntasimme läheiseen Surrey Quyasin ostoskeskukseen ennen kuin otimme bussin kohti Greenwichiä. Vaikka metrolla pääsee Lontoossa kulkemaan tosi kätevästi, välillä on kivempi (jos ei ole kiire) ottaa bussi. Silloin näkee niin paljon enemmän!

Greenwichissä kävimme ensiksi syömässä Meantime restaurant & Bar:issa. Kyseessä olutpanimo, joka sijaitsee kansallisessa Merimuseossa aivan joen rannalla. Suosittelen oluenystäville, vaikka en itse olutta juokkaan, mutta paikasta sai ns. kaljamelan johon sai valita neljää eri kaljalaatua. Eli maistiaislauta ja hintakin vain £7,50 (n. 10€).

Greenwichissä matka jatkui muilla vielä kukkulan päälle, ns. nollapisteeseen, sillä aikaa kun jäin odottamaan alas (olen siellä jo aikaisemmin käynyt). Siellä kannattaa kuitenkin käydä, mikäli haluaa saada kaupungista upeita kuvia ja vierailla nollameridiaanilla.

Greenwichissä kannattaa muutenkin käydä, koska siellä on upeita historiallisia rakennuksia!

Lontoossa kukkivat jo narsissit!

Matkasimme Greenwichistä keskustaan metsästämään musikaalilippuja. Toiveenamme oli päästä katsomaan The Lion King, mutta liput olivat loppuunmyyty. Suosittelen varaamaan liput etukäteen tai kyselemään heti saapumispäivänä, jos haluaa varmasti saada liput. Govent Gardenissa on monta "last minute tickets" -kojua, josta kannattaa heti aamusta kysellä saman päivän lippuja musikaaleihin.

Onneksi meillä oli "Plan B" ja päädyimme katsomaan Soho Comedy Clubin stand-uppia. Oli kyllä yksi hauskimmista koskaan näkemistäni! Suosittelen lämpimästi! He jakavat yleensä mainoksia Goven Gardenissa, varsinkin iltasella.

Vaikka ilma oli aivan kamala; vettä satoi vaakatasossa ja tuuli kovaa, ehdimme silti kävelemään kaupungilla paljon. Onneksi meillä oli tätini Heli matkassa mukana, joka on Lontoon virallinen opas. Hän on tehnyt oppaan hommia Lontoossa yli 20 vuotta, eli tuntee kaupungin todella hyvin.
Jos kaipaat opastusta isommallekin ryhmälle, kannattaa olla Heliin sähköpostitse yhteydessä: helifi@hotmail.co.uk

Sunnuntaina oli vihdoin ihanan aurinkoista ja lähdimme heti aamupalan jälkeen suuntamaan Waterloon asemalle ja London Eye -maailmanpyörään. Ennen ajelua pääsimme myös katsomaan 4D elokuvanpätkän Lontoosta ja London Eye:sta. Jonotus pyörään ei kestänyt kuin 10-15min. Riippuu varmasti vuodenajasta ja päivästä, mutta olimme yllättyneitä kuinka nopeasti pääsimme kyytiin.

Kierros kesti n. 30 min ja oli ehdottomasti käymisen arvoinen kokemus! Saatiin upeita kuvia koko kaupungista. Onneksi oli poutainen sää! Liput maksavat n. 25-30€/hlö.

London eyen jälkeen otimme metron Piccadilly Circukseen ottamaan muutaman kuvan ennen ostoksia. Tuolla sijaitsee Sportsdirect.comin iso tavaratalo nimeltä Lillywhites, jossa kannattaa käydä, mikäli haluaa edullisesti urheiluvaatteita, kenkiä yms. Kävimme hakemassa sieltä pienen matkalaukun mukaamme, ennen kuin jatkoimme metrolla matkaa Oxford Streetin ostoskadulle.

Piccadilly Circus
Suunta oli selkeä, halusin päästä Primarkiin, tuohon ah, niin ihanaan ja edulliseen vaatekauppaan!
Ihmispaljouden vuoksi (joka on tyypillistä Oxford Streetille) mukaan lähti "vain" hieman vaatetta ja isompi matkalaukku kotimatkaa varten. Kiirekin alkoi painamaan hieman päälle, koska tavarat piti vielä heittää takaisin hotellillemme, ennen kuin pääsisimme tapaamaan tätiäni ja serkkuani Camden Towniin. Tietenkin juuri silloin kun on kiire, metrolinjoja suljettiin ja matkassa kesti pidempään... siihen voi Lontoossa aina varautua. Kaiken lisäksi varsinkin ruuhka-aikoina aamuisin ja iltapäivisin metroasemat ja metrot ovat tupatentäynnä!

Camden Town on musiikoiden ja taiteilijoiden mekka ja se näkyy katukuvassa samantien. Upeita talonseiniä ja pieniä yksityiskohtia. Täällä kannattaa ehdottomasti käydä! Näkemisen arvoinen paikka ja Camden Lockista löytyy myös ruokamarkkinat, jossa paljon kojuja ja ruokaa ympäri maailmaa. Ruokakojujen takaa löytyy myös käsitöitä yms, hieman erilaista tavaraa kuin normi turistikaupoissa, joita löytyy sumuittain Camdenin pääkadun varrelta.

Ennen kierrosta, pysähdyimme syömään ja juomaan aseman vieressä sijaitsevaan The World's End pubiin, jossa monet tunnetut artistit ovat soittaneet. Todella iso, tunnelmallinen ja mielenkiintoinen paikka!
Camden Lock silta
Amy Winehouse -muistomerkki. Amy asui Camdenissä

Camdenistä suuntasimme bussilla takaisin keskustaan ja Sohoon. Kävimme katsastamassa Kiinalaisen kupunginosan ja koitimme löytää sateensuojaa jostakin pubista, joka tuntui sunnuntai-iltana täysin mahdottomalta. Niinpä päätimme palata hotellin lähelle ja testata samalla kadulla sijaitsevan lähipubin ja heidän pulled pork -nachot.

Piccadilly Circys by night
Mini cooper eräässä turistikaupassa Piccadillyllä
Pulled Pork -nacholautanen

Maanantain koittaessa mietimme, miten loma menikin taas niin nopeasti! Vaikka teimme ja näimme paljon, olisi ollut mukava jäädä vielä muutamaksi päiväksi. Lontoo on niin suuri, että näkemistä olisi riittänyt vaikka kuinka. Mutta täytyy jättää jotain myös ensi kertaan! Jospa pääsisimme vaikka loppukesästä uudestaan, kun on paremmat ilmatkin.

Lentomme lähti suomeen vasta illalla, eli ehdimme vielä näkemään tätiäni ja sekkuani ja käymään viimeisillä ostoksilla ennen kentälle lähtöä.

Oli muuten aivan ihanaa, että kaikkien epäterveellisten herkkujen lisäksi Lontoosta sai edullisia tuoreita hedelmiä ja marjoja ruokakaupoista. Ja näillä tarkoitan pilkottuja ananaksia, granaattiomenaa, mangoa, mustikoista yms. Voi kun suomestakin saisi näitä yhtä edullisesti, tulisi ostettu useammin muutakin kuin vain banaaneja ja appelsiineja.

Tämä setti maksoi yhteensä £2,50 (n. 3€)

Muuta:

Englannin rahayksikkö on punta (£) ja suositten hieman vaihtamaa rahaa etukäteen. £1 on n. 1,35€.
Huomasin, että kurssi oli parempi Englannissa ja esim. isompien Marks & Spencer -kauppojen yläkerrasta löytyy hyvä rahanvaihtopaikka. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kortti käy oikeastaan joka paikassa ja ainakin monessa ruokakaupassa on pääosin itsepalvelukassoja, joista pääsee paljon nopeammin ja usein jonottamatta.

Kulkeminen Lontoossa on helppoa hyvän maanalaisverkoston ansiosta. Myös bussit kulkevat joka puolelle ja ovat tietysti edullisempia. Lentokentältä kannattaa ostaa Oyster card -matkakortti (pantti £5, jonka saa takaisin kun kortin palauttaa automaattiin tai tiskille lähtiessä), johon voi ladata kätevästi aikaa tai arvoa korteilla tai käteisellä automaateista, joita löytyy jokaiselta asemalta. Matkustamiseen meni kyllä rahaa aika lailla, vaikka maksimi päiväveloitus onkin määritelty seuraavalla tavalla:

Zone 1 £6.50
Zone 1–2 £6.50
Zone 1–3 £7.60
Zone 1–4 £9.30
Zone 1–5 £11.00
Zone 1–6 £11.80

Kannattaa siis päivän aikana matkustaa paljon, koska silloin menee aina vain tuo yllä oleva maksimiveloitus (hinta riippuen millä Zoneilla matkustat). Tietenkin ruuhka-aikoina ma-pe klo 6:30-9:30 & 16-19 kertaveloitus on kalliimpi kuin muina aikoina.
Meillä meni to-ma reissullamme yhteensä n. £50/hlö matkoihin, eli kannattaa varautua siihen, että korttiin saa ladata vähän väliä arvoa.
Jos kortille jää arvoa, kun palautat sen lähtiessäsi, saat takaisin onneksi myös ylimääräiset.

Tässä meidän Lontoon matkakertomus! Kysyä saa, jos tarvitset lisää vinkkejä tms. :)

Hakusanoja: Lontoon vinkkejä, Lontoon hotellit, Lontoon kulkuvälineet, reissukertomus, matkavinkkejä, edullinen hotelli Lontoossa, kulkeminen Lontoossa, matkakortti, matkakortin hankkiminen, Hounslow, Kingston, Richmond, kokemuksia, Camden Town, Piccadilly Circus, Oxford street, missä kannattaa käydä Lontoossa, British Airways, Heathrow, Greenwich, pubit, englanitilainen olut, ale, lager, District Line, lentokentältä keskustaan, brittipubit, Waterloo, Paddington, Tune Hotels, metro, maanalainen, juna, Soho, Govent Garden, stand-up, matkailu, kaupunkiloma, Iso-Britannia, britit, opas lontoossa, matkaopas